Visste du att du kan samla in data från dina maskiner och fordon för att se hur de mår och vad du kan åtgärda innan de går sönder? Som ett av få bolag som faktiskt lyckats skapa försäljningstryck genom att använda data från maskiner och fordon, så har vi på Sweet en del tips som vi kan dela med oss av:

1. Det är inte ”rocket science”

Det är inte alls ovanligt att företag inte agerar på information som de känner till om sina kunder eller de produkter som de sålt. Utmaningen är inte artificiell intelligence eller machine learning. Utmaningen ligger i att starta. Starta med det som kunden förväntar sig. Kunden förväntar sig det mest grundläggande – inte rocket sience.

2. Sätt dig in i informationen som dina maskiner sänder ut

Då du väl tar nästa steg och blir mer avancerad handlar det om att förstå informationen från utrustningen. Stämmer den? Varför indikeras problemen? Vad är kritiskt och vad är notiser? Vilken annan data sänds samtidigt? Kort och gott – börja förstå datan.

3. Börja inte med allt

Just nu är IoT (Internet of Things) super hett, men om man bortser från rymdvisionerna så handlar det om att många bolag måste börja använda sin data i sin affärsverksamhet för att kunna agera proaktivt och ständigt förbättra sig. Idag har vi så mycket data att vi inta kan överblicka den. I ett affärssystemen finns data som genom rätt nyttjande kan skapa stora försäljningsvärden. Börja att agera på något av den och testa er fram. Ni har mer data än vad ni tror. Börja enkelt och försök finna ett systematiskt sätt att agera.

Är du nyfiken på hur vi Sweet Systems har jobbat med automatiserade processer som hämtar data från maskiner och fordon? Lär mer i vårt kundcase om Ferronordics Machines!