Svenska Ishockeyförbundet
Svenska Ishockeyförbundet har upplevt stora framgångar med sina evenemang de senaste åren, tack vare förbättrad marknadsföring med Sweet Automation och Sweet CRM. Resultaten talar för sig själva: en 80% ökning av kunddatabasen, över 10 000 nya klubbmedlemmar och mer än 2,5 miljoner skickade marknadsutskick via e-post. Med kostnadseffektiva marknadsföringsaktiviteter har förbundet kunnat kommunicera mer effektivt och personligt med sina supportrar, vilket har ökat engagemanget och bidragit till deras framgångar.
Effekt
Utgångsläge
Svenska Ishockeyförbundet behöver kontinuerligt kommunicera med utövare, ledare och föreningar, samt effektivt nå ut till sponsorer och hockeyintresserade.
För att öka engagemanget kring ishockeyn krävs personaliserad, interaktiv och relevant kommunikation. Förbundet genomför också försäljningsrelaterade aktiviteter, både löpande och intensivt i samband med olika turneringar och evenemang.
Försäljningen sker bland annat via webshopen och genom sponsorförsäljning.
Sammanfattningsvis är intressenterna många och kommunikationen sker med olika syften och innehåll. Därför är en avancerad teknisk plattform som stödjer dessa behov nödvändig.
Utmaning
Precis som för många företag och organisationer är det en utmaning att samla och hantera data från olika system. Men det är inte bara en fråga om teknik. Lika viktigt är det att hantera information med helt olika egenskaper, i det här fallet kunder, sponsorer, supportrar, föreningar, lag och ideella utövare. Att hantera känslig information på ett säkert sätt är ett absolut måste. Detsamma gäller för samtycke och personuppgifter. En annan utmaning var att centralisera information på ett och samma ställe. En utövare kan samtidigt vara en supporter eller ledare. En kund kan vara sponsor. Det blir därför nödvändigt att kunna presentera detaljerade ”kundkort” för att skapa en helhetsbild av den totala relationen, inklusive deras historik och medlemskap. Denna sammanställning av omfattande kunddata var helt avgörande för att kunna förstå och tillgodose varje kunds individuella behov och preferenser.
Lösning
Tack vare Sweet kan nu Svenska Ishockeyförbundet samla och förädla information från olika källor. Lösningen ger en tydligt strukturerad överblick över engagemang, köphistorik och informationens ursprung.
Att effektivt segmentera målgrupper ger ett optimerat stöd för inriktningen på marknadsföringen och att den blir mer exakt och personlig.
Kundkorten i systemet detaljerar aspekter som köp och kommunikation, och visar hur kunder interagerar.
Denna funktion underlättar för hela marknadsföringsarbetet och ger värdefulla insikter i kundengagemang, klickfrekvenser, konverteringgrader och övergripande effektivitet i marknadsföringskampanjer.
Implementering
Svenska Ishockeyförbundet har implementerat plattformarna:
- Sweet Automation: Fungerar dels som en integrationsmotor, dels en processmotor som skapar flöden och sammanställer informationen. Verktyget används också för att hantera mailutskick och personlig marknadsföring. Färdiga flöden för respektive målgrupp finns tillgängligt för att snabbt och enkelt kunna göra riktade utskick. Även utskick av specifik karaktär är enkla och snabba att ta fram eftersom all data är samlat på ett och samma ställe.
- Sweet CRM: Lagrar all kundinformation, inklusive källa, kundengagemang och genomförda köp. Det spårar också vilken kommunikation som gjorts för varje kund och hur varje kund interagerat.
Om Svenska Ishockeyförbundet
Svenska Ishockeyförbundet bildades redan 1922 och är sedan dess en drivande aktör inom svensk idrott och vid främjandet av svensk ishockey på alla nivåer. Kärnvärdena – Tillsammans, Passion och Ansvar – speglar en strävan efter samarbete, passion för ishockey och ett ansvar för inkluderande och rättvist spel. Målet är att göra ishockey till Sveriges mest engagerande sport och att behålla positionen som en av de mest framgångsrika ishockeynationerna. Förbundet betonar vikten av att skapa glädje och gemenskap för alla inblandade, från spelare till fans.
Framtid
Tillsammans med Svenska Ishockeyförbundet har vi en gemensam målsättning: att skapa mer personliga och förbättrade kundupplevelser. Genom att använda data från Sweet Automation kan vi skräddarsy kundresor för varje individ. Dessutom planerar vi att optimera användningen av vår marknadsmodul för att stärka Ishockeyförbundets marknadsföringsinsatser. Vårt övergripande mål är att öka kundengagemanget och fördjupa relationen mellan Ishockeyförbundet och deras kunder.