
Länsförsäkringar
Förbättrad kundupplevelse och förenkling av arbetet hos förmedlarna är ett par av hörnstenarna i vårt digitaliseringsarbete. En minskning av antalet kompletteringar med upp till 95% är ett tydligt exempel på att vi är på rätt väg i det arbetet. Att också den interna administrationen har effektiviserats innebär att effekterna har varit över förväntan.Ola Månsson Affärsutvecklare, Länsförsäkringar Mäklarservice AB

Utgångsläge
Ambitionen är att leverera en kundupplevelse i världsklass och att hantera framtidens förändringar på ett hållbart sätt till de ca 600 000 försäkrade för vilka ett kapital om 159 miljarder kronor förvaltas.
Bolagen inför gemensamt Sweet Digital Customer med syftet att öka kundnöjdheten och effektiviteten för onboarding av kunder oavsett om kunden hanteras via förmedlare eller direkt via de egna rådgivarna.
Genom implementeringen av Sweet Digital Customer har Länsförsäkringar Fondliv och Mäklarservice kunnat digitalisera & automatisera ett flertal processer för onboarding och förändring av engagemang. Systemet har tagits emot väl av såväl externa förmedlare som de egna medarbetarna.

Lösning
Tillsammans med verksamhetsutvecklare från Länsförsäkringar Fondliv och Mäklarservice, Sweet Systems, Scrive och Releye implementerades Sweet Digital Customer där en central komponent är digitala formulär som i kombination med digital signering hanteras.
Tack vare lösningen kan nya och förändringar av befintliga formulär hanteras på några timmar vilket möjliggör att medarbetare på Länsförsäkringar Fondliv & Mäklarservice kan ta ägarskapet över processen.

Resultat
Implementationen påbörjades i september 2019 och var redo att rullas ut tre månader senare till externa förmedlare för att under sommaren 2020 utvidgas till att samtliga 23 länsbolag omfattas.
Några effekter som initiativet än så länge har resulterat i:
- Upp till 95% färre kompletteringar
- Ökad takt i digitalisering
- Enkel hantering av fondbyten med kortare ledtid
- Gladare och nöjdare kunder och förmedlare av Länsförsäkringars tjänster
- En ökning med cirka 150% av antal digitala formulär/signeringar via Scrive

Fler kunder
Här hittar du fler kunder som använder Sweets lösningar


Hufvudstaden
Ökar kundnöjdheten med hjälp av digitala formulär & ärendehantering
Läs mer

Scanjet
Scanjet Marine förkortar tiden för att hantera ett ärende från en vecka till en halv dag.
Läs mer

KIA
KIA effektiviserar sin onboarding och avtalshantering med digitala webbflöden.
Läs mer

Nordnet
Nordnet ökade konverteringsgraden från 33% till 71 %
Läs mer