
Ahlsell ökar säljeffektiviteten genom att implementera Sweet CRM & Performance
Ahlsell, Nordens ledande grossist inom installationsprodukter hade ett behov av att förbättra stödet till varje säljare och att öka säljeffektiviteten – säljkåren skulle kunna spendera mer tid ute hos kund och mindre tid på kontoret. Genom implementeringen av Sweet Portal och Sweet Performance har Ahlsell nu ett nytt, smart och mobilt system som har mottagits positivt av organisationens 3 600 säljare. Ett system som gör det enklare att vara säljare på Ahlsell.

Utmaning
Ahlsells befintliga CRM-system uppfattades som långsamt och svårarbetat, vilket medföljde att det inte användes i tillräckligt stor utsträckning. Verksamheten hade under flera år velat hitta ett stöd för att öka säljeffektiviteten i organisationen. De eftersökte ett system som skulle fungera både i dator, på läsplatta och i telefonen, samtidigt som de hade krav på effektivitet och prestanda. Valet föll på Sweet Systems och lösningen Sweet CRM som hos Ahlsell går under namnet A-sales.
Lösning
En referensgrupp med 20 medarbetare från olika delar av organisationen såväl som från olika länder utsågs för att delta i utformningen av det nya systemet. Referensgruppen deltog under workshops och demotillfällen för att komma med inputs och testa funktionerna i Sweet. Fokus i lösningen låg på:
- Hög prestanda
- Mobilitet
- Relevant information samlad på ett överskådligt sätt
- Modernt gränssnitt
- Enkelhet och användarvänlighet
För att få en bättre överblick över aktiviteter och för att kunna sätta och följa upp säljmål implementerades även Sweet Performance för målhantering och uppföljning.
”Det är bra att vi som ska arbeta med systemet har fått vara delaktiga och ge vår input. Med det nya systemet från Sweet Systems är det enklare att dela information om våra kunder på ett koordinerat och professionellt sätt. Jag har arbetat med många CRM-system och A-Sales håller en helt annan nivå”.
– Agathe Børhaug
Regionchef, Ahlsell Norge
Sammanfattning
- Ahlsells befintliga CRM-system användes inte av säljarna i tillräckligt stor utsträckning och uppfattades som långsamt och svårarbetat.
- Sweet CRM och Sweet Performance implementerades för att effektivisera och underlätta säljarnas arbete. Lösningen är mobilanpassad och har en hög prestanda och är utformad utifrån Ahlsells behov.
- Av Ahlsells 3 600 säljare är det 2 500 som jobbar i systemet. Satsningen hyllas redan i organisationen.
- Nästa steg är att anpassa Sweet för övriga roller i organisationen.

Nästa steg
Det nya CRM-systemet ingår i ett pågående projekt som ska underlätta vardagen för medarbetarna på Ahlsell. Inledningsvis har fokus legat på Ahlsells utesäljare och försäljningschefer. Nästa steg blir att bygga ut systemet och anpassa det för övriga roller inom sälj och marknad. Nyckeltalsfunktionen i Sweet Performance kommer att byggas ut, telefonisystemet integreras och Sweet Automation för marketing kommer att implementeras vidare.
Fler kunder
Här hittar du fler kunder som använder Sweets lösningar


Hufvudstaden
Ökar kundnöjdheten med hjälp av digitala formulär & ärendehantering
Läs mer

Scanjet
Scanjet Marine förkortar tiden för att hantera ett ärende från en vecka till en halv dag.
Läs mer

KIA
KIA effektiviserar sin onboarding och avtalshantering med digitala webbflöden.
Läs mer

Nordnet
Nordnet ökade konverteringsgraden från 33% till 71 %
Läs mer