Hur förenklar och förbättrar jag en bank?

Bank
Eric Narfström, Head of Account Management

Vad ser du framför dig, när du tänker på en traditionell bank?

Vi har en stor och väl utvecklad bank och finanssektor i Sverige! I ett mer historiskt perspektiv tänker jag på stora pappershögar och bank-kamrerer som springer kors och tvärs. Numera är banker mer system och processorienterade.  

Om du föreställer dig en modern bank i framkant, vad ser du då? 

Utvecklingen går framåt, och det går snabbt! Så pass att Sverige nu har en av Europas främsta banksektorer! Det finns både internationella aktörer och nischbanker, traditionella tjänster så som in -och utlåning eller smidiga och moderna betallösningar, något vi ska vara stolta över! Men, alla är inte i mål ännu vad det gäller effektivitet, kundnära processer och att både se till verksamheten och medarbetarnas behov, kombinerat med kundernas önskemål. 

Omvärldens krav

Att bedriva bank eller bolag inom finansiella tjänster är förknippat med höga krav, allt för att vi som konsumenter ska vara trygga med vår bank och så även för att de pengar som rör sig i det finansiella systemet ska vara lagliga och kontrollerade. Ständigt nya krav leder till behov av ständig utveckling!

Det stora ansvaret leder förenklat till mängder av processer och kontroller vilka rullas löpande inom bankernas fyra väggar, allt som oftast har nya tillkommit i takt med nya regelverk och krav, inom och utanför Sverige. Ofta blandas äldre banksystem med nya och systemfloran är stor, hur får bankerna ihop allt? Flexibla, säkra och innovativa lösningar behövs för att säkra kundnöjdhet och kundtillväxt, vi på Sweet systems är en bevisat god partner och systemleverantör!

De viktigaste processerna

I förenklingens namn finns det tre viktiga och övergripande processer inom banker.

  1. Den första är själva försäljningen, hur förtjänar vi en ny kund och säkerställer att den stannar kvar? Använder kunden så många av våra produkter som möjligt?
  2. Den andra handlar om hur vi hanterar kundernas data, dokument och produktportfölj. Hur många personer behöver vi ha inom vårt BackOffice eller kundserviceteam för detta?
  3. Den tredje handlar om regelefterlevnad, uppföljning och kontroll, ett senare och mer samlande ord för detta är ”Regulatory tech”. Hur möter vi regler och lagar?

Det är möjligt att en läsare inom branschen känner sig missad, förstås är detta en förenkling och givetvis finns det de som arbetar med till exempel lokaler, värdepapper eller miljöfrågor. När du nu inkluderats, fortsätt gärna att läsa du också, allt hänger ändå ihop! Avböner läggs åt sidan, fokus riktas på lösningar! Hur kan Sweet bidra till den första, andra och tredje processen? Att förenkla och förbättra onboarding och kundhantering, administration och datahantering, samt regelefterlevnad & kontroll?

Sweet Forms and KYC AML

Hur blir man den moderna, effektiva, och samtidigt omtyckta banken?

Vi återkommer till tänket kring en flexibel, säker och innovativ lösning, gärna molnbaserad!

  • Förbättra din onboarding, gör den sömlös och erbjud hög kvalité, ”från början till slut”. All data samlas in strukturerat, kontrolleras automatiskt och du kan till och med skicka ett välkomstmejl, helt automatiserat!
  • Öka din effektivitet. Signera alla avtal direkt, minska mängden fel och få all data placerad där du vill ha den, oavsett system! 
  • Samla allt och åskådliggör information på ett och samma ställe, ta beslut på rätt grunder och känn dig trygg med att du når kraven för dokumentation.
  • Automatiserade eller schemalagda kontroller enligt gällande regelverk, som årlig KYC-uppdatering eller liknande.
  • Följ trender och få förslag på vilka ytterligare tjänster eller produkter som passar för din kund
  • Om du vill ta verksamheten till nästa nivå, integrera enkelt med flera av dina verksamhetssystem. Varför inte också passa på att accelerera organisationens arbete med AI?

 

Här får du möjligheter

Vi på Sweet har en lång erfarenhet från arbete inom bank och finansiella tjänster, både genom inköp, systemimplementation men också djup kunskap inom branschens processer. Vi vill gärna hjälpa dig att förenkla och förbättra din bank samtidigt så att du kan fokusera på att växa, administrera och kontrollera din verksamhet!

Hör av dig till mig, eller någon av mina kollegor för att prata mer om hur Sweet kan hjälpa dig till nästa nivå!