Ziklo Bank

Ziklo Bank marketing automation-satsning resulterade i 30% ökad merförsäljning.

Effekt

30 %
Ökad merförsäljning
15 %
Ökad öppningsfrekvens i välkomstmail
1FTE
Minskad manuell hantering med ca 1 FTE

Utmaning och mål

Ziklo Bank såg stora merförsäljningsmöjligheter med automatiserad kommunikation. De har en kundlivscykel med väl definierade touchpoints, som de såg stora möjligheter med att automatisera för att säkerställa att kommunikationen når kunden vid rätt tidpunkt och i rätt kanal. Förutom att aktivera fler kunder snabbare ville de med sin automatiseringssatsning minska time-to-market och reducera beroendet till sin egen IT-avdelning. Ett annat mål var att minska marknadsorganisationens manuella handpåläggning och reducera risken för fel som kan uppkomma i samband med manuell hantering.

Lösning & resultat

Lösningen på utmaningarna var att nyttja Sweet Automation för automatisering av touchpoints. Den avancerade urvalsmotorn med dynamiska flöden och smarta affärsregler i Sweet gör att verksamheten till stora delar kan styra kommunikationen utan IT. Lösningen har möjliggjort uppsättning av automatiserade aktiviteter i enlighet med kundlivscykeln, såsom att skapa personaliserade onboardingupplevelser när ett konto har öppnats eller genom att skicka säljsignaler till säljorganisationen när ett avtal löper ut samt erbjudanden via CarPay-appen. Sweet Automations kraftfulla urvalsmotor visar och analyserar Ziklo Bank kunddata i realtid, vilket bidrar till att organisationen snabbt kan plocka ut en relevant målgrupp. Det går även att kombinera data från olika informationskällor för att få fram en så nischad och exakt målgrupp som möjligt. I flödesverktyget kombineras målgrupper och åtgärder med regler som bestämmer när en kundinteraktion ska genomföras. Åtgärder som Ziklo Bank bland annat nyttjar är e-post- och sms-kommunikation via BizWizard samt pushning av erbjudanden och upplevelser i appen.

  • Minskad manuell hantering med ca 1 FTE
  • Ökad merförsäljning 30%
  • Ökad öppningsfrekvens i välkomstmail 15%
  • Minskade fel
Sweet är ett väldigt flexibelt verktyg som tillsammans med leverantörens höga servicegrad ger ett mycket bra värdeerbjudande, såväl för små som stora verksamheter.
Ulla Höglind Head of Customer Value | Growth & Analytics, Ziklo Bank

Ziklo Bank

Ziklo Bank är en svensk bank som fokuserar på att skapa flexibla och hållbara finansiella lösningar för både privatpersoner och företag. Med en historia från Volvofinans har Ziklo vidareutvecklat sitt erbjudande för att möta dagens digitala krav, där kunden står i centrum. Deras ambition är att erbjuda lösningar som inte bara är smidiga och innovativa, utan också hållbara, med fokus på att förbättra människors och företags ekonomiska vardag. Genom en kombination av lång erfarenhet och modern teknik skapar Ziklo Bank en pålitlig bankupplevelse för framtiden.