Onboarda nya kunder med stil, enkelhet och effektivitet med Sweet’s kundlivscykel avsnitt 2

Avsnitt 2 av 5 i "Sweets kundlivscykel"-serien

Välkommen tillbaka till ”Sweet Customer Life Cycle”-serien!

Form flow onboarding new customers

Detta är det andra avsnittet i serien på 5 delar där vi kommer att fördjupa oss i steget med att introducera nya kunder. Missade du del 1? Hitta den här. Även om det kan verka så enkelt som att lägga till en ny kund i din CRM, är onboarding en komplex och avgörande process som kräver fingertoppskänsla.

Resan börjar med att väcka nyfikenhet, fånga behov och bygga upp köplust. När vi överbryggar denna fas med onboarding, föreställ dig en sömlös övergång där kundens initiala attraktion omvandlas till ett konkret åtagande under onboarding.

Onboarding är ett avgörande och mycket, låt oss säga det igen – mycket, viktigt steg. Genom åren har vi lärt oss av våra kunder hur komplicerat det kan vara och hur viktiga verktygen bakom det är för att göra det framgångsrikt för alla parter. Innan vi dyker in i onboarding, låt oss snabbt sammanfatta de fem faserna i Sweet Customer Life Cycle:

Onboard new customers with Sweet Customer Life cycle

De 5 faserna i kundlivscykeln:

  1. Attrahera och konvertera potentiella kunder
    Att attrahera och konvertera potentiella kunder handlar om att skapa nyfikenhet, fånga behov eller bygga upp en köplust. Konverteringar innebär ofta återkommande, manuella åtgärder – idealiskt för optimering genom automatisering.
  1. Onboarding: Att lägga grunden
    Onboarding lägger grunden för kundrelationen. En framgångsrik onboarding säkerställer ett varmt välkomande, tillhandahåller de nödvändiga verktygen för att komma igång, ger dig den information du behöver och lämnar kunden trygg i sitt beslut.
  1. Engagera och utveckla
    I fasen av engagemang/utveckling gäller det att utnyttja möjligheter för merförsäljning och säkerställa aktiv användning av produkten eller tjänsten. Responsiv uppmärksamhet hjälper till att identifiera signaler av kundnöjdhet. Ju längre du behåller kunden i denna fas, desto större är chansen för ett varaktigt förhållande med ökande engagemang.
  1. Bibehålla: Bygga och vidareutveckla kundrelationer
    Efter framgångsrikt engagemang och utveckling kommer behållfasen. Kunden är ganska stabil och självständig, men löpande underhåll är avgörande för att behålla. Håll utkik efter köpsignaler eller ovanliga mönster som kan indikera en potentiell avslutning.
  1. Off-board/Win Back: Vinka adjö, eller få en andra chans
    I off-board/win back-stadiet finns det en sista chans att antingen vinna tillbaka kunden eller skiljas på ett positivt sätt och lämna utrymme för en återkomst. Ödmjukhet och förståelse spelar avgörande roller i denna process. Lyssna och förstå anledningarna till avslutet för att eventuellt justera framtida åtgärder. Den här fasen ger ofta värdefulla insikter.

 

Vad är onboarding och varför är det viktigt?

Onboarding är processen att omvandla potentiella kunder till faktiska kunder. Beroende på typen av tjänst eller produkt du erbjuder blir onboarding viktigare ju mer komplex tjänsten eller produkten är, och ju högre grad av engagemang som krävs för att bli kund. Optimal onboarding börjar så snart beslutsprocessen har landat i ett ”ja” och du är medveten om det. Innan affären är avslutad befinner sig din potentiella kund på en känslig plats där du har en viktig roll att säkerställa, försäkra och övertyga dem om att de är i trygga händer.

En personlig onboarding-upplevelse: Anpassning till olika behov

Varje kund är unik, liksom deras behov under onboarding-processen. Oavsett om det handlar om en finansiell tjänst, försäkring eller en produkt, formar köpets natur onboarding-upplevelsen. Vi kommer att utforska de mångfacetterade landskapen av onboarding och erbjuda insikter om hur man anpassar dessa upplevelser till specifika branscher och köp.

Navigera genom efterlevnadsregler och krav

I reglerade branscher som bank och finans innebär onboarding ofta att navigera genom komplexa efterlevnads- och regelverkskontroller. Upptäck hur Sweet’s anpassningsbara funktioner effektivt automatiserar dessa processer, säkerställer noggrannhet och överensstämmelse med branschstandarder. Genom att skapa regler i Sweet’s lösningar istället för att koda dem hårt i kod blir det enkelt att ändra reglerna när reglerna utvecklas.

Hur Sweet löser utmaningar och hinder under onboarding

När det gäller att onboarda och introducera nya kunder erbjuder Sweet en kraftfull lösning för att effektivisera hela processen. Kombinationen av datainsamlingsverktyget Sweet Forms och regel-, automations- och integrationsmotorn Sweet Automation möjliggör utformningen av en helt digital onboarding-process som samlar in viktig kunddata effektivt och hjälper dig skapa regler och kundresor. Så här fungerar det:

 

Anpassad process: Sweet ger dig möjlighet att definiera hela onboarding-processen enligt dina behov. Du har full kontroll över den information du frågar efter eller delar, arbetsflödet, integrationerna och den data du får tillbaka. Du definierar vad som automatiseras och var du behöver en mänsklig touch, per process, resultat eller segment. Detta möjliggör automatiska beslut baserade på regler, vilket minskar behovet av administrativa resurser och ökar marknadens snabbhet. Genom att digitalisera processen kan du öka tillgängligheten och erbjuda möjligheten att introducera var som helst och när som helst.

 

Enkel datainsamling: Använd Sweet Forms förmågor för att sömlöst samla in information. Antingen från andra system du har genom integration, från din webbplats, dina leadkällor eller kanske en extern informationsleverantör. Med dina källor samlade på ett ställe blir resten enkelt. Genom att använda känd information kan du påskynda processen utan att förlora tillförlitlighet.

 

Tappa inte kunden: Vi vet att krånglig onboarding kan resultera i att kunden droppar ut ur processen innan den är klar. Konverteringen slutförs inte och du har precis förlorat en potentiell kund. För att säkerställa konvertering är enkelthet, snabbhet och tillgänlighet A och O. Ju enklare det är att konvertera, desto bättre. Därför är vårt råd att tänka efter före, och hålla processen och kraven på information till ett minumum. Självklart rekommenderar vi också att du automatiserar processen!

 

Slutför affären: Onboarding kräver ofta någon form av avtal. Ett formellt avtal avslutas effektivt med en digital signatur, och vi erbjuder lösningar för e-underskrifter genom våra samarbetspartners. Digitala avtal, säkrade med den säkerhetsnivå du begär för autentisering, validering av information och underskrift, kommer att minska ledtiden och öka effektiviteten avsevärt.

 

Efterlevnad och regler: Beroende på branschen kan det krävas efterlevnads- och regelverkskontroller. Detta kan också hanteras med en regelbaserad process och automatiseras för att säkerställa noggrannhet och överensstämmelse. De bästa exemplen är när ”lätta” kunder konverteras inom sekunder baserat på regler och angiven eller offentligt tillgänglig information, och ”komplexa” kunder hanteras på ett strukturerat sätt i en annan process.

 

Slutsats: Orkestrera framgång i kundonboarding med Sweet

När vi avslutar detta avsnitt i Sweet Customer Life Cycle-serien uppmanar vi dig att se på onboarding inte bara som ett steg utan som en strategisk orkestrering som sätter tonen för långvariga kundrelationer. Följ med oss på denna innovationsresa och upptäck hur Sweet kan vara din dirigent i symfonin av kundonboarding.

Håll dig uppdaterad för de kommande avsnitten i vår serie där vi kommer att utforska dynamiken av engagemang, bibehållande och konsten att graciöst säga adjö eller ännu hellre en varm välkomst tillbaka. Sweet Customer Life Cycle fortsätter, och vi är glada att ha dig med på denna spännande resa!

Manage and convert leads with Sweet