Sweet maximerar nyttan av automatisering även för den offentliga sektorn!

Kommunala bolag myndigheter kommuner regioner

Sweet Systems lösningar maximerar nyttoeffekterna även för Sveriges myndigheter, kommuner och regioner med fokus på smart digitalisering och automatisering av verksamhetsprocesser.

Digitaliseringen i samhället ser idag väldigt olika ut mellan branscher, organisationer och verksamheter. Detsamma gäller medborgar- och företagstjänster som tillhandahålls av Sveriges myndigheter, kommuner och regioner. Oavsett nuvarande nivå av digitalisering och automatisering, står samtliga inför utmaningen att anpassa sig till nya regelstyrda processkrav och höga förväntningar som ständigt förändras. Valet av effektiva och smarta digitaliserings- och automatiseringslösningar som Sweet Systems erbjuder, kan på ett utmärkt sätt maximera nyttoeffekterna för samtliga aktörer inom den offentliga sektorn. Genom att implementera och integrera våra lösningar på ett strukturerat, regelmässigt och automatiserat sätt samt bygga effektiva smarta processer, skapas en värdegrund för en sammanhållande och värdeskapande organisation. 

Låt oss utforska vad detta innebär:

Vad är Business Process Automation (BPA)?

Business Process Automation (BPA) handlar om att automatisera processer för att effektivisera verksamheten, minska kostnaderna och på ett optimerat sätt förbättra precisionen. Genom att implementera lösningar från Sweet Systems, kan myndigheter, kommuner och regioner t.ex. skapa en betydligt mer effektiv och transparent hantering med syfte att tillgodose medborgarnas och företagens behov på ett mer automatiserat sätt än tidigare.

1. Effektiviserade arbetsflöden

Genom att automatisera repetitiva uppgifter kan resurser omdirigeras till mer värdeskapande aktiviteter och helt enkelt frigöra mer resurser. Sweet Systems lösningar förenklar processerna, minskar handläggningstider och säkerställer att ärenden behandlas betydligt snabbare än tidigare. Denna effektivisering resulterar i att medborgarna och företagen får en betydligt bättre och snabbare service, vilket kan öka deras nöjdhet och förtroende för aktörerna inom den offentliga sektorn.

2. Smarta lösningar sömlös integration

En av de mest betydande fördelarna med Sweet Systems lösningar är våra API:er och integrationsmöjligheter, som på ett mycket tidseffektivt sätt underlättar integrationen mot både interna och externa datakällor eller system. Genom att skapa en mångsidig och flexibel plattform för datautbyte kan kommuner, myndigheter och regioner betydligt snabbare och enklare integrera sina system med andra viktiga tjänster och plattformar. Detta innebär även att offentlig sektor kan dela och använda data på ett mer värdeskapande och effektivt sätt än tidigare, vilket samtidigt optimerar deras digitala arbetsflöden.

3. Datadrivna beslutsprocesser

Med integration mellan nödvändiga datakällor får verksamheter tillgång till relevanta och aktuella data i realtid, vilket leder till att datadrivna beslut baseras på faktiska insikter. När en beslutsfattare får tillgång till komplett och korrekt insamlad data kan de fatta bättre beslut som gynnar både medborgarna och företagen – men också offentlig sektor i stort.

4. Förbättrad medborgar- och företagsservice

Digitalisering gör det möjligt för myndigheter, kommuner och regioner att erbjuda en mer tillgänglig och transparent service. Genom att automatisera processer med hjälp av Sweets lösningar kan medborgarna och företagen snabbt få tillgång till information och ta del av tjänster dygnet runt.

Sweets användarvänliga lösningar möjliggör för kommuner, myndigheter och regioner att snabbt anpassa sina tjänster efter medborgarnas och företagens behov, vilket resulterar i en mer responsiv och mer engagerande medborgar- och företagsservice.

5. Kostnadseffektivisering

Ett avgörande perspektiv för myndigheter, kommuner och regioner är kostnadseffektivitet. Genom att implementera Sweet Systems lösningar samt integrera system och datakällor med varandra, kan offentlig sektor kraftigt reducera sina kostnader och resurser som krävs för att hantera olika arbetsflöden. Automatisering av uppgifter och integration av system och datakällor innebär även att färre resurser krävs, vilket i sin tur frigör budget för andra viktiga värdegrundade projekt.

6. Hållbarhet och framtidsinriktad utveckling

Genom att digitalisera och effektivisera processerna och minska pappersarbetet radikalt bidrar myndigheterna också till en mer hållbar utveckling. Sweet Systems lösningar är utformade för att inte bara optimera verksamhetsprocesserna utan också minimera verksamhetens miljöpåverkan, vilket skapar en positiv hållbarhet för både samhället och miljön.

Exempel på verksamhetsprocesser som vi kan hantera

Här är några exempel på hur Sweet Systems kan lösa hanteringen av vanliga processer, t.ex. hantering av ärenden, ansökningar och medborgarförfrågningar:

Hantering av ärenden, ansökningar och medborgarförfrågningar

  1. Sweet Forms låter medborgare eller företag enkelt skicka in förfrågningar, ansökningar eller rapporter via anpassade digitala formulär, som finns tillgängliga digitalt på webben. Med tillgänglighetsanpassade formulär tillgodoses tillgänglighetdirektivet utifrån de riktlinjer som anges i WCAG.
  2. Sweet Automation automatiserar ärendeflödet, från inkommen förfrågan till fördelning av ärendet till rätt avdelning eller handläggare. Går ärendet att lösa utan manuell handpåläggning, görs detta enligt uppsatta regler och villkor.
  3. Sweet CRM håller en processorienterad och samlad översikt över alla ärenden, inklusive status och historik, vilket gör det enklare att hantera återkoppling, spårbarhet och att följa upp ärenden över tid.

Incidentrapportering och anmälningar

  1. Incidentrapportering med Sweet Forms: Sweet Forms gör det enkelt för medarbetare, medborgare och företag att skicka in incidentrapporter digitalt via anpassade formulär. Formuläret kan samla all nödvändig information som plats, tid och involverade parter och kan fyllas i direkt på dator eller mobil.
  2. Automatiserat arbetsflöde med Sweet Automation: Sweet Automation styr incidentrapporter till rätt avdelning eller handläggare automatiskt. Genom att kategorisera och prioritera ärenden säkerställs att tidskritiska incidenter hanteras snabbt och effektivt, och automatiska påminnelser ser till att inget faller mellan stolarna.
  3. Central dokumentation i Sweet CRM: Alla rapporter och anmälningar lagras i Sweet CRM, där behöriga enkelt kan följa upp och hantera ärenden över tid. Genom att samla historik och bilagor i CRM får ni en tydlig översikt och förbättrad spårbarhet.

Ta steget nu

Valet av effektiva digitaliserings- och automatiseringslösningar från Sweet Systems, skapar de bästa förutsättningarna att kunna maximera nyttoeffekterna för Sveriges myndigheter, kommuner och regioner. Genom att investera i en automatiseringslösning där integrationsmöjligheterna är stora, kan offentlig sektor inte bara förenkla och effektivisera sina interna processer. De kan också tillgodose att medborgarna och företagen erbjuds tjänster med hög responsivitet och transparens med en värdegrundad maximal nyttoeffekt. Så vad är det offentlig sektor väntar på egentligen?

Det är dags för offentlig sektor att på allvar omfamna digitaliseringens möjligheter med ett nästa steg. Sweet Systems erbjuder de rätta verktygen och har lösningarna för att bygga en effektiv och hållbar framtid för effektiva, värdeskapande samhällstjänster. Tillsammans kan vi erbjuda en framtid där varje medborgare och företagare kan få den service och det stöd som de förtjänar, precis när de behöver dessa tjänster som mest.

Välkommen att prata mer med oss på Sweet Systems genom att kontakta oss!