Vad skiljer en grafisk designer från en UX-designer? Och vad gör egentligen en UX-designer om dagarna? För att få klarhet i fårgorna fick våra duktiga UX designers, Simon Nilsson och Magica Dimitrova, här på Sweet uppdraget att besvara frågorna. 


Vad gör en UX-designer?

Vår uppgift är att hjälpa användare och företag att uppnå sina strategiska mål genom design. Vi bryr oss om våra användare och hur deras upplevelse är när de interagerar med vår produkt. Innan vi startar upp ett designarbete måste vi svara på viktiga frågor som: Vilket problem har användaren? Vem är användaren eller kunden? Vilka affärsmöjligheter finns? Vilka är deras smärtpunkter?

Magica

 Vad är det som skiljer UX-design från grafisk design?

Många förknippar UX-design med hur en produkt ser ut (grafisk design) som till exempel vilka förger en produkt har, eller hur knappar och former ser ut. Det är såklart en del av UX, men långt ifrån allt. UX-design innefattar nämligen mer hur produkten ”känns” att jobba med. Det vill säga hur hela produkten upplevs av kunden. Alltifrån, vad som händer när en användare klickar nånstans, till vilka texter som används och hur systemet hjälper användaren, tillhör området UX.

Simon

Hur är det att jobba som UX-designer på Sweet Systems?

Det är riktigt roligt! Vårt yrke respekteras fullt ut och våra åsikter är viktiga. Vi lär oss nya saker varje dag och ställs inför nya utmaningar. Stämningen här är väldigt positiv och mycket motiverande.

Magica

Det är otroligt kul att jobba på Sweet som UX designer! Det är både spännande och givande att jobba på ett bolag som utvecklar sina egna produkter och där man får utrymme för att tänka innovativt,  jobba med ny teknologi och samtidigt att kunna jobba nära andra kollegor, som inte nödvändigtvis är UXare själva. Dessutom är kollegorna här fantastiska vilket gör jobbet ännu roligare!

Simon

Kan ni beskriva hur en vanlig arbetsdag som UX-desinger på Sweet Systems kan se ut?

Varje dag är annorlunda med olika uppgifter i Sweet Systems. Mitt arbetsflöde beror verkligen på var vi befinner oss i designprocessen. Vi arbetar med sprintar, vilket innebär att jag en dag jobbar med att ta fram en prototyp för en lösning, och en annan dag skissar jag ett bra användarflöde på ett papper.

Magica

Dagarna kan variera mycket vilket jag personligen tycker är väldigt kul. Ofta när jag kommer till jobbet kan jag direkt sätta mig och börja jobba på en design för t.ex. en ny funktion i vår produkt. Detta kan innefatta allt ifrån att göra research till att rita upp flöden eller göra prototyper och användartester. 

Simon

Hur fungerar erat samarbete? Hur jobbar ni tillsammans som ett team?

Vi brukar ha workshops, brainstorming-sessioner och eftersom vi båda använder Figma skapar vi ibland våra prototyper tillsammans.

Magica

Sammarbetet funkar jättbra! Som UXare är det viktigt att ha ett team som fungerar bra tillsammans och där man på ett bra sätt kan bolla ideer fram och tillbaka.

Tidigare i år jobbade båda med att ta fram en helt ny produkt åt Sweet vilket var rikigt kul och spännande. Då gjorde vi en hel del research, bollade ideer, diskuterade, skissade, skapade prototyper och testade våra lösningar tillsammans.

Simon

Vad är det roligaste med jobbet som UX-designer?

Det roligaste med att jobba som UX-designer är att vi löser problem på ett kreativt sätt. Vi får utföra användbarhetstester för att ta reda på om våra lösningar är lätt att använda, för oavsett hur bra en vår idé kan vara, så kan en produkt vara mycket svår att använda.

Magica

Det roligaste är nog att få vara kreativ och ta fram smarta och användarvänliga lösningar som gör upplevelsen för slutanvändarna mycket bättre. Utöver det så gillar jag att jobba med grafisk design, både till produkterna men också till marknadsbitarna på Sweet.

Simon

Kan ni berätta mer om den nya designprocessen som Sweet Systems har börjat använda?

Vi har tagit fram en väldigt användbar designprocess som vi använder oss av, vilket gör vårt jobb enklare och resulterar i mycket bättre kvalité av slutfunktionen än på den tiden då vi inte hade en riktigt designprocess. Processen innefattar allt från en vision från produktbeställarna till att skapa personas, användarresor och prototyper.

Simon

Vad gjorde att ni fick upp ögonen för just UX-design?

Jag har en kandidatexamen i interiör och möbeldesign, men efter min examen insåg jag att det inte var rätt yrke för mig. Jag insåg att jag ville vara en del av den moderna och innovativa tekniken. Så jag började utbilda mig från självstudier och böcker för UX- och UI-design, så det slutade med att jag började göra skisser och prototyper, vilket jag verkligen gillade att göra.

Magica

Jag har alltid gillat att rita och designa saker och ting generellt. När det var dags att hitta en universitetsutbildning så upptäckte jag UX och fastnade för det direkt.

Simon

Vad gjorde ni innan ni började arbeta på Sweet Systems?

Innan jag började jobba på Sweet så jobbade jag som UX:are på Sitoo.

Magica

Innan jag började här hade jag kommit hem från att plugga en Camebridge-kurs i engelska på Malta, under 3 månader. Innan Malta hade jag precis tagit examen som UX-designer på Stockholms Universitet.

Simon

Vill du också bli en av oss eller lära känna fler av våra kollegor?