CRM, ärendehantering och automatisering är några av de huvudområdena som ofta är i fokus på en sälj- marknad- eller supportavdelning. Det är egentligen inte konstigt då dessa avdelningar behöver omfattande system för att man ska kunna organisera och strukturera sitt arbete för att effektivisera sina arbetsdagar, stänga fler affärer och ge bättre service till sina kunder.  

Men det finns mer att göra genom att använda sig av digitala formulär. Är ni i tankarna att digitalisera era avtal eller offerter istället för att skicka runt dessa på papper? Eller har kundservice efterfrågat att alla ärenden som skapas ska registreras via en gemensam kanal?

Här kommer fyra tips att tänka på när ni ska välja rätt leverantör för digitala formulär:

1. Ingen förkunskap ska krävas

Har man börjat med digitala formulär istället för pdf- eller pappersformulär så ska det spara tid och pengar, inte tvärtom. Därför är det viktigt att man väljer en leverantör som har ett så pass enkelt verktyg som möjligt. Ni ska inte behöva ha kunskap om CSS eller HTML koder utan det ska vara så pass enkelt att vem som helst på företaget kan skapa ett eget formulär.

2. Formulär som kan anpassas efter ert varumärke och syfte

Idag finns det några gratisverktyg för att skapa egna formulär. Men som däremot inte är särskilt anpassningsbara, både vad gäller dynamiskt innehåll och synlighetsregler men också layout på det digitala formuläret så det passar er grafiska profil och varumärke. Var tydliga med er vision, vad formuläret ska användas till och hur önskar ni att det ser ut. Använd er potentiella leverantör som ett bollplank för att ta reda på vad för möjligheter som finns.

3. Integration med andra applikationer

Att digitalisera sina pappersblanketter är ett steg att förenkla processen men man kan göra det ytterligare. Antingen så publicerar ni era formulär internt eller publikt, beroende på vad syftet är. Genom att integrera med applikationer som BankID, SPAR, UC/Bisnode etc. förbättrar ni  användarvänligheten för slutanvändaren, så att hen slipper att fylla i sina personliga uppgifter exempelvis. 

4. Kan du växa med leverantören

Välj alltid en leverantör som ni kan växa tillsammans med. Gärna en leverantör som har en bredare produktportfölj och som erbjuder fler tjänster än bara digitala formulär. För den dagen ert behov växer så känner redan leverantören er och kan förhoppningsvis komma med ett skräddarsytt erbjudande som inte någon annan kan.

Har du några andra funderingar eller specifika frågor kring digitala formulär? Tveka inte på att höra av dig så hjälper vi dig.